You are using a very old version of Microsoft Internet Explorer. Please update your browser. Click here to update.

Oosterhof Vioolbouw

Contact | StrijkersForum.nl

Handgemaakte violen door Frits Oosterhof… OF Oosterhof Vioolbouw

Over Frits Oosterhof

Frits Oosterhof raakte al op vroege leeftijd geïnteresseerd in muziek. Op 7-jarige leeftijd Zo is 't begonnen! copystartte hij in Groningen aan de muziekschool met blokfluitles. Na een jaar was de uitdaging verdwenen, het moest iets moeilijkers worden: viool spelen! Eerst in een groepje van vier, daarna per twee, maar binnen een jaar werd er individuele les ontvangen. Vanaf dat moment werd de viool een belangrijk bestanddeel van zijn leven. Hij nam deel aan het jeugdorkest (Jeugd & Muziek, Ru Sevenhuysen), gelegenheidsorkesten, operetteorkesten met vele uitvoeringen als solist of als duo met zijn broer, die ook viool speelde. Op twaalfjarige leeftijd kreeg hij een Duits boek over vioolbouw onder ogen (Die Kunst des Geigenbaues), wat hem toen heeft doen besluiten later ook violen te gaan bouwen.

 

Chemie tussen Viool en bouwer

Als analytisch chemicus werkte hij onder meer bij een grote multi-national als researcher met gelegenheid tot het doen van onderzoek aan eigen ontwikkelde vioollakken op voornamelijk alcoholbasis (spiritlak). Tegelijkertijd werd diverse vioolbouwliteratuur bestudeerd waaronder Otto Möckel’s Die Kunst des Geigenbaues. Na de vervaardiging van de diverse benodigdheden, aanschaf van klankhout en speciaal gereedschap, werd in 1988 daadwerkelijk begonnen met de bouw van opus 1: een viool volgens een model naar eigen ontwerp. Het instrument klinkt verrassend goed en wordt door hem nog steeds bespeeld. Vanaf dat moment zijn in de loop der jaren 24 violen (ook in de kleinere maten), twee altviolen en twee akoestische gitaren van zijn hand gerealiseerd.

Frits streeft bij nieuwbouw naar de verwezenlijking van de ideale klank die hijzelf of een opdrachtgever voor ogen heeft. De bouw van ieder instrument is uniek, omdat steeds weer een ander stuk hout wordt gebruikt. Het kopiëren van diktes, dikteverdelingen en welvingspatronen van de bladen van beroemde instrumenten geeft daarom geen zekerheid wanneer dat wordt gedaan om de klank te willen kopiëren. Ook zal het nabouwen met de grootste nauwkeurigheid, slechts leiden tot een zeer goede kopie van het model, niet van de klank! Het enige wat helpt de gewenste klank te realiseren is kennis, ervaring en oog voor de schoonheid van de lijnen, het ontwerp. 

Ten opzichte van de viool zijn er bij de bouw van altviolen meer vrijheidsgraden, waardoor dit instrument zich uitstekend leent voor het uitwerken van ideeën.


Naast vioolbouwer, violist, organist en componist is hij tevens eigenaar van StrijkersForum

Een discussieforum (in het Nederlands) over alles wat met een strijkinstrument te maken heeft.